Askesky ble Porschetur

Tirsdag 27. april

Alt har en ende. I dag reiser vi hjem til Norge med Norwegian og vi har allerede begynt å tenke på neste års tur og neste års sykkelturer. Har en følelse av at området fra Levens og innover i fjellet og området ovenfor Nice er noe som vi må gå løs på etterhvert.

Mandag 26. april

Knallvær! Siste sykkeldagen på årets jentetur...og den skal gå opp Col de Vence. Det ble litt vel sent i går og litt flere øl enn vi burde så det så ut til å spøke for sykkelturen i dag, men pokker heller opp Col de Venche skulle vi i solskinnet. Vi startet turen med å sykle via St Paul for å få en myk start før gikk skulle gå løs på selve stigningen. Det tok sin tid, men opp kom vi og vi var veldig godt fornøyde med oss selv. Turen ble ca 71 km. Moh 981.

På kvelden ble det pizza på Jimmys og Erika var med oss da dette var den siste kvelden i HdC vårtur 2010.

Søndag 25. april

Dette var dagen for utforsking nå som alle 3 jentene var på sykkel. Wenche oppdaget i fjor et sted opp i høyden som vi har kalt "Flåklypa" og dit skulle ferden gå i dag.

Først syklet vi langs elven Var og krysset den på vår ulovlige overgang og nærmet oss St Martin du var som ligger ved foten av "Flåklypa". Vi hadde forestilt oss at veien opp ville bli utrolig hard, men til vår store overraskelse gikk det utrolig lett. Stedet vi kalte "Flåklypa" heter la Roquette sur Var og var bare aldeles nydelig. Nå var vi oppglødde at vi fortsatte turen videre til Levens og her kom vi til et herlig torg med flere spisesteder og masse liv.

Her kjøpte vi en kopp cappuccino og en is, Mmmmmmm nydelig!

Lørdag 24. april

Jippi, i dag kommer Vippy... Vippy, det er min søster Wenche som skulle kommet nedover mandag 19., men som har sittet askefast i Norge. Flaks for oss så hadde Wenche sen flyvning og vi fikke en fin sykkeltur på formiddagen Den samme turen som på mandag, men det gjør ingen ting. Turen var drøyt 90 km i dag også....og like lettsyklet, snålt!

Torsdag 22. og fredag 23. april

Både i dag og i går ble det ingen sykling. Gårsdagen gikk vi til fots til Cap 3000 for å kjøpe nesepiercing til Marie Alessandra, min datter. Heldigvis hadde vi fint vær og det ble lunsj på rivieraen på tilbakeveien. Det som smakte best var den kalde ølen i solskinnet.

På kvelden spiste vi hjemme da Erika Burkitt insisterte på å lage middag til oss.

I dag fredag har vi fått regn og da er det så sleipt på asfalten at vi dropper sykkel i dag også, i stedet trasket vi til fots i drøyt 2 timer.

Fredag kveld spsite vi middag på Hotel Grimaldi sammen med Erika og Grace. Kjempehyggelig.

Onsdag 21. april

Etter gårsdagens tur til fjells ville Helle i dag en tur langs rivieraen, en flat tur, så turen gikk i dag fra HdC - Mandelieu la Napoule, på veien passerte vi Antibes, Juan les Pins og Cannes. Strekningen er flott, men det er krevende å sykle der på grunn av all biltrafikken og i år var det også mye veiarbeid i forannevnte kjente steder. Turen er ca 80 km.

Vi spiste en deilig lunsj i Mandelieu på samme restaurant som tidligere og hadde et stopp ved vannet på samme sted som tidligere år. Vi er noen ordentlig vanedyr.

Tirsdag 20. april

Nydelig vær i Haut de Cagnes og turen har gått til Gourdon. Ingen omveier i dag, så turen ble bare 68 km hvorav 13 km er med stigning.

En tur til Gourdon er et must på våre vårturer til Frankrike.

Mandag 19. april

Søndag ettermiddag ble det kun en liten sykkeltur på rundt 42 km. Vi var ganske stive i kroppen etter å ha tilbakelagt 2.630 km i bil fra Lier (norge) - Nice (Frankrike).

I dag har vi syklet en tur på drøyt 90 km, turen gikk fra HdC langs Var mot Esteron, Le Broc, Gattières, St Jeannet, Vence, Tourettes sur Loup, Pont du Loup, la Colle sur Loup, Cagnes sur Mer og opp til Haut de Cagnes. Pent vær, flott tur.

Søndag 18. april

I dag skulle vi løpt Nice semimarathon, men slik ble det ikke allikevel pga askeskyer og fly som står på bakken. I stedet sitter vi i bilen fra Italia til Nice, de siste 43 milene skal kjøres.

Etter en solid frokost på hotell Dino ved lago Maggiore går ferden videre, vi starter i litt gråvær, men solen kom etter kort tid.

Vi kjører i retning Genova og deretter mot Ventemiglia før vi kommer til Frankrike og er i Haut de Cagnes presis kl 13:55.

Lørdag 17. april

Fra fredag til lørdag overnattet vi i Hertzberg i Tyskland og stod opp til en herlig frokost laget av Regine, vår vertinne og Helles venninne. Per, Regines mann, har laget en fin reiserute for oss videre og i tillegg bestilt rom til oss på et hotel ved Lago Maggiore i Italia som blir stedet vi skal overnatte fra lørdag til søndag.

Regine hadde dekket til en herlig frokost til oss og vi smurte med oss nistepakker til reisen videre.

Fredag 16. april

Alle flyene står på bakken, vulkanasken har satt alt ut av spill. Vi skal på vår årlige sykkeltur i Haut de Cagnes, hva gjør man da?
Jo, da setter man seg i bilen og kjører nedover Europa.

Fredag 12. mars

I dag er det fredag 12. mars og fredag 16. april er avreisedatoen for årets jentetur til Haut de Cagnes. De siste 7 årene har vi vært på "jentesykkeltreningsleir for aktive mosjonister".

Nytt av året er at Helle og jeg skal løpe Nice semimarathon søndag 18. april, mandag 19. april kommer Wenche og tirsdag 20. april starter vi syklingen.